Jak válečný hit Zachraňte vojína Ryana změnil celý žánr?
Dopad Zachraňte vojína Ryana na válečné filmy je opravdu nedozírný...
V neděli večer se na COOLu rozjede epický válečný film Zachraňte vojína Ryana. Tom Hanks se v něm bude muset vydat z pláží Normandie až do okupovaného vnitrozemí, jen aby zachránil jednoho ztraceného vojína ze spárů smrti. A ačkoliv ústřední zápletka přímo šustí papírem, snímek byl ve své době – a je dodnes – oslavován za syrové vykreslení války. Jak něčeho tak protichůdného dosáhl? Jedině skrz geniální režijní styl Stevena Spielberga, který Ryanem doslova změnil dějiny válečného filmu.
Dezorientující a realistický
Filmovou akci (či styl natáčení příběhu) lze rozdělit na dva možné způsoby realizace – stylizovanou a naturalistickou. Mnohdy lze vypíchnout řadu jiných škatulek a mnohdy se můžou i překrývat, ale do toho nebudeme teď zabrušovat.
Jak si je představit? Stylizované souboje vždycky připomínají scény z muzikálu! Jen rok po Ryanovi vyšel Matrix, který je perfektní ilustrací vysoce stylizované akce. Nejenže v reálu si pistolníci nezpomalují čas (alespoň co my jako pisálci víme!) a zároveň není obvykle možné sledovat jejich přestřelky pomocí rotující kamery z vícera úhlů.
Ryan byl na přesně opačné straně spektra. Většina jeho přestřelek působí hlučně, pokud se vás rovnou nesnaží ohlušit! Nemlich totéž pak lze říct i o vizuálních záběrech. To, odkud přicházejí nepřátelé (a co s tím lze zhruba dělat), lze zjistit jen z pár útržků – a většinou to navíc vyžaduje nějaký druh dramatické přípravy. Čili vlastně stejně jako v reálu.
Zachraňte vojína Ryana Zdroj: Paramount Pictures
Nemluvíme samozřejmě o „skutečné realitě“, protože pak by film mohl končit zabitím dezorientovaných hlavních hrdinů ještě před vyloděním anebo by zápletka skončila po vylodění dramatickým příběhem z polní nemocnice. Příběh Ryana je rozhodně sestavený jako dobrý román, který by se jednou za sto let možná mohl někomu skutečně stát, rozhodně by však šlo o výjimku z pravidla. Skutečnost, že jej vyprávějí velmi dobří herci a režie se nebojí ukazovat i „hrdiny“ ve velmi nehrdinských pózách, nakonec ústřední story vrací nohama na zem.
Zároveň ale platí, že ona drsná, syrově naturalistická akce byla v roce 1998 něčím, co tu v podobné podobě ještě nebylo. Spielbergova genialita není jen v tom, že natáčí film tak, že válka působí nepřehledně, je hlavně v tom, že výsledek působí stále „dostatečně přehledně“, aby diváci neodcházeli znuděně ze sálu. Pusťte si někdy skutečné záběry z helmy nějakého vojáka a seznáte, že i Spielberg natáčí válku ve skutečnosti vysoce stylizovaně, ale přidává takovou porci naturalističnosti, že to stylizovaně nepůsobí!
Dodnes inspirující
I víc jak dvě dekády po premiéře Ryana přitom tenhle styl inspiruje následovníky. Filmaři se sice od stylizace vstříc naturalističnosti pohybovali dlouhodobě (viz Olověná vesta) a občas se žánry v menších cyklech pohybují i ve směru opačném, Spielberova režie ale i přesto přinesla minimálně ve válečném žánru radikální změnu. Jen o tři roky později dorazil jeho nástupce, Černý jestřáb sestřelen, jenž syrovost jako nový styl definitivně potvrdil. Od té doby válečné filmy kopírují Ryana, Jestřába anebo pro jistotu oboje.
Bohužel, ne vždy je výsledek stejného zrna. V případě Ryana film ožil díky kombinaci režie a příběhu. Většina režisérů si ale bohužel odnesla jen část Spielbergových pouček, takže výsledek jejich snažení dnes už málokomu shodí čelist až do sklepa. Výjimka z pravidla? Bezesporu Dunkerk od Christophera Nolana, jenž Ryanův odkaz využil k tomu, aby vyždímal spoustu napětí z dění na trochu jiné pláži.
Zachraňte vojína Ryana Zdroj: Paramount Pictures
„Kdykoliv pracujete v nějakém žánru, podíváte se na jiné významné filmy daného žánru,“prohlásil Nolan po premiéře, „zajímá vás, co fungovalo dobře a jaký to má vliv na to, o co se snažíte vy. V případě Zachraňte vojína Ryana mi Steven půjčil svou 35mm kopii, která vypadala naprosto fantasticky. Ten film neztratil nic ze svého původního kouzla. Je skutečně výjimečný, ale pro můj příběh měl nesprávnou intenzitu. Potvrdilo se mi, že Dunkerk musím natáčet jako napínavý thriller, nikoliv jako válečný film. Ve válce je nepřítel málokdy viděný a je to jazyk napětí, který vás donutí nespustit oči z plátna.“
Ano, dnes už se filmaři můžou pomalu začít vymezovat vůči Spielbergově vlivu stejně jako se on v roce 1998 vymezoval vůči předešlému pojetí válečného filmu. Jeho odkaz tak žije dál a bude hodně zajímavé sledovat, kam až nás časem dovede.
Zachraňte vojína Ryana Zdroj: Paramount Pictures
Zachraňte vojína Ryana začíná na Prima COOL v neděli ve 20:15.