ROZHOVOR: Vyhraje DiCaprio letos opravdu Oscara? Zaslouží si ho? A proč je terčem vtípků?
Kamil Fila je renomovaný filmový kritik, který rozjíždí svou vlastní stránku jestevetsikritik.cz. Kvůli jeho dokonalé orientaci v popkultuře, ale i filozofii nebo trendech audiovizuální kultury jsme ho vyzpovídali ohledně nejžhavějšího tématu posledních dní: Zná odpověď na otázku, jestli dostane Leo Oscara za Revenanta?
Vyhraje Leonardo DiCaprio letos Oscara?
Jedná se o nejhvězdnější jméno na seznamu nominovaných. Má nejvíce dosavadních předchozích cen (Zlatý glóbus, BAFTA) a hlavně má cenu od cechu amerických herců, čili jeho šance jsou nejvyšší. Je to role, o níž se taky nejvíc mluví, protože stála nejvíce fyzických sil a přemáhání. Podle mě Oscara dostane a vytře zrak všem srandistům, co na něj dělají škodolibé memy.
Zaslouží si ho?
To je jiná věc. Třeba Michael Fassbender odvedl mnohem náročnější part. Převtělil se do Steva Jobse a prakticky se v té roli ztratil. Nesledujeme Fassbendera, ale Jobse, respektive, nejpozději do půl hodiny zapomeneme, jaký byl Jobs a jeho obraz nám v mysli nahradí Fassbender, což je vrchol hereckého umění. Navíc je role Jobse nepoměrně náročnější na množství textu a interakci se spoluhráči.
DiCapriova role v Revenantovi je z velké části němá, přesněji bez dialogů, založená hlavně na plazení a chrčení a divokých emocí sálajících z očí. Když to přeženu, je to několikaminutová komická scénka z Vlka z Wall Streetu roztažená na dvouhodinové drama.
Zdá se ale, že přitom pořád na plátně vidíme spíše snažícího se Leonarda DiCapria než ošlehaného zálesáka Hugha Glasse, který byl, mimochodem, v reálu mnohem mohutnější pořízek a člověk se nediví, že s touto konstitucí přežil útok medvědice i plavání v ledové vodě. U stále chlapecky stavěného DiCapria je tato nezničitelnost méně věrohodná.
Ale kdybych měl odpovědět na otázku – ve slovese „zaslouží si“ jsou obsažené právě ty zásluhy, ocenění dlouhodobé práce.
Jak je možné, že se někdo zaskví ve Vlkovi z Wall Street, Letci, Chyť mě, když to dokážeš, Nespoutaném Djangovi nebo odtáhne Titanic, Počátek, Krvavý diamant i multioscarovou Skrytou identitu, ale Oscar se mu má udělit za roli, která není úplně jednohlasně adorována?
Revenant je DiCapriova pátá nominace, za většinu z výše uvedených filmů nominovaný nebyl. Jsou to snímky divácky oblíbené, ale tak polovina z nich nezapadá úplně do kategorie „oscarový výkon“. Na DiCapriově případu je zajímavé sledovat, jak se Hollywood obtížně vyrovnává s tím, že by se na Oscarech mělo oceňovat podle měřítek mladé generace diváků. Přizpůsobují se tomu až v posledních letech, ale velmi pomalu a nesystematicky.
U DiCapria je zásadní, že nyní paradoxně vsadil na mladšího režiséra, který je ale více v kurzu. Spolupráce s klasikem Martinem Scorsesem na Letci, Skryté identitě či Vlkovi mu nepřinášela u starších členů oscarové Akademie, jichž je většina, takové šance jako spolupráce s Alejandrem Gonzálesem Iňárrituem. Ten je po Birdmanovi momentálně tím nejžhavějším jménem. Překvapivě jím není Steven Spielberg, s nímž točil Chyť mě, když to dokážes, nebo Christopher Nolan, s nímž udělal Počátek.
Je to vůbec důležité? Vždyť Brad Pitt, Robert Downey Jr., Johnny Depp nebo Bruce Willis, kteří mají ve filmografii desítky naprostých klasik i obřích kasovních hitů, mají dohromady leda pár nominací, zatímco hromada méně proslulých i významných herců se může kochat pohledem na Oscara na krbové římse…
Pro DiCapria to, myslím, důležité je. Osobně i profesně. Je dobré brát v potaz, že je unikátním typem hollywoodské hvězdy. Nikdy nehrál klasickou akční nebo komediální roli, nikdy nebyl součástí typických blockbusterových filmů pro teenagery nebo pro děti, neoblékal si superhrdinský kostým, nebyl „přemalován“ počítačovou grafikou, není bavič, hláškař, ranař... Je brán jako charakterní herec, který dokáže ve svých postavách rozehrát široký výrazový rejstřík – může být ode všeho trochu, ale hlavně zůstává nějakou zvláštně smutnou izolovanou figurou, jež přichází o své blízké.
DiCaprio jako herec má zaslouženou image toho, kdo si pečlivě vybírá projekty a režiséry a převtěluje se. Toto postavení nemá ve vyrovnanosti kvalit nebo náročnosti a odevzdanosti jednotlivých filmů a figur asi nikdo. Proto je pro něj důležité, aby byl oceněný Oscarem, jelikož do toho vkládá více než ostatní a nevybírá si „odpočinkové filmy“.
I z toho vycházejí všechny ty vtipy, jak Oscara nezískává a jak je mu to líto. Stala se z toho taková globální hra, že už mu vítězství přejí snad všichni. Právě kvůli němu se píšou různé časopisecké speciály typu „herci, kteří nedostali Oscara“ či „ti, již byli opomenuti dějinami“. A vzhledem k tomu, jak jsou dnes média síťově propojená a všechno se dozvídáme rychleji a ve větších dávkách, tak si myslím, že i v Hollywoodu myslí na to, že by se „dějinné křivdy“ měly napravovat a že by jeden příběh, jenž má doposud smutný průběh, měl mít i šťastný konec.
Kamil Fila provozuje web jestevetsikritik.cz, na kterém publikuje myšlenkově originální a třaskavé glosy. Jeho předplatiteli se můžete stát zde.
Kamil Fila 3