Recenze Red Notice: The Rock, Deadpool a Wonder Woman chtějí bavit, ale bolestivě selhávají
Akční komedie Red Notice lákala na nejzářivější herecké hvězdy a neskromný rozpočet. Ani jedno však pohříchu není prodané dostatečně nápaditě a zábavně.
Dwayne „The Rock“ Johnson, Ryan Reynolds a Gal Gadot. Nebo také Luke Hobbs, Deadpool a Wonder Woman. V posledních letech byste mnoho větších hollywoodských hvězd našli jen stěží, tato trojka se díky svým ikonickým rolím v kasovních trhácích stala miláčkem fanoušků, a tak při oznámení tohoto projektu bylo nadšení na místě – vidět všechny tři hvězdy pohromadě? To je přece splněný sen! Výsledek je však poněkud pochmurnější a lze ho přičíst na vrub dalšímu jménu, které však srovnatelného věhlasu oprávněně nedosahuje.
Režisér a scenárista Rawson Marshall Thurber má za sebou několik úspěšných titulů. S Johnsonem už natáčel odlehčené akčňáky Mrakodrap a Centrální inteligence, podepsán je i pod režií příjemně obhroublé komedie Millerovi na tripu. Red Notice je zatím jeho největším projektem, který sice vcelku pěkně vypadá, ovšem pod povrchem se skrývá až překvapivě mnoho hniloby.
Red Notice Zdroj: Netflix
V centru dění je zloděj umění Nolan Booth (Reynolds), charismatický drzoun a neúnavný glosátor okolního dění. Za mříže se ho snaží dostat John Hartley (Johnson), zamračený odborník FBI na psychologické profilování s nevysvětlitelně rozložitou muskulaturou. Tito soupeři se však musejí spojit v boji proti geniální zlodějce umění (Gadot), jež vystupuje pod přezdívkou Střelec a podaří se jí oba muže na opačných stranách zákona dostat do vězení. Tak jí totiž nemohou zabránit v získání tří Kleopatřiných zlatých vajec, což je zcela smyšlený MacGuffin, udávající dění ve filmu do pohybu. Během dvouhodinové honičky toto trio cestuje po celém světě a každý se snaží dostat druhým dvěma na kobylku.
Přestože se ve filmu vystřídá množství atraktivních lokací, jedná se pouze o dílo filmové magie. Film byl natáčen během roku 2020 a kvůli pandemickým opatřením se naprostá většina produkce odehrála v americké Atlantě. Postavení masivních kulis i hojné použití zeleného plátna a dalších počítačových triků vedlo k nabobtnání rozpočtu na astronomických 200 milionů dolarů. Digitální efekty však přesto nejsou kdovíjak opojné a zaujme především časté využití záběrů z dronu. Ale to zdaleka není největší problém snímku.
Tím je totiž jeho hloupost. Nenápaditost scénáře by u akčně-komediálního výplachu nemusela vadit, ovšem příběhová lenost je až do očí bijící. Odzívaná klišé (hned v úvodu slyšíme ironický Wilhelmův výkřik) se střídají se zjevnými nelogičnostmi a divák neochotný zcela vypnout mozek se bude opakovaně ptát, proč se děj a postavy ubírají zrovna tímto směrem. Komu přijde série Rychle a zběsile tupá a příběhově zcela vyprázdněná, měl by se od Red Notice držet raději dál – žádné dílčí rozhodnutí, k němuž postavy dospějí, totiž nedává ani ten nejmenší smysl.
Red Notice Zdroj: Netflix
Vrcholem těchto nesmyslností je poslední dvacetiminutovka, která se navzdory žánrovým konvencím snaží šokovat nečekaným twistem – nejedná se však o chytrou pointu, nýbrž o podvod na diváka, jenž předchozímu dění a budování vztahů mezi postavami bere i poslední zbytky soudnosti. Snímek přitom neustále balancuje mezi uvědomělou přepáleností a žánrovou profesionalitou, ani jedno však nezvládá s dostatečným citem. Nelze se na něj tedy dívat ani jako na poctivou akční komedii, ani jako na bizarní guilty pleasure. Vyprávění o hašteřivé trojici tedy jen vrchovatě nudí.
Thurber se pokusil o směs Dannyho parťáků a Indiany Jonese s využitím snadno zařaditelného herectví ústředního tria. Na papíře to nemuselo vypadat špatně a z producentského hlediska se sázka na oblíbené tváře jeví jako rozumná, avšak nejvšednější spoléhání na hvězdy bez špetky invence prostě nestačí. Snímek místy pěkně vypadá a neustálými změnami prostředí se snaží divákovi nalhat, že je něčím víc než pouze řemeslně obstojně natočeným, avšak zcela fádním výplachem. Jenže není.