22. února 2021 00:05

4 nejlepší poslední filmy režisérských velikánů

Někomu se zkrátka povedla i pořádná filmová rozlučka.

Ve čtvrtek na COOL dorazí akční thriller 16 bloků. Bruce Willis se v něm představí jako stárnoucí polda s panděrem, který musí převést bezvýznamného zlodějíčka k soudu napříč 16 městskými bloky – jenže záhy je duo přepadeno a ukazuje se, že onen zlodějíček má ve skutečnosti informace, které je oba můžou dostat na krchov. Snímek je zároveň posledním bijákem Richarda Donnera, který stál za hororem Přichází Satan!, Supermanem, Maverickem nebo sérií Smrtonosná zbraň – na počest toho, co by klidně mohla být poslední mise Bruce McClanea, jsme proto vzpomněli i na další poslední filmy velkých režisérů, které stojí za vidění.

04) 16 bloků

Rejža: Richard Donner

Režiséru Richardu Donnerovi vděčíme za mnohé – krom Smrtonosné zbraně (neplést se Smrtonosnou pastí!) natočil i perfektní žánrové bijáky jako Nájemní vrazi, Maverick nebo kultovní Rošťáky. Ačkoliv (na rozdíl od dalších jmen níže) 16 bloků nedosahuje tak kultovního statusu jako starší donneroviny, rozhodně lze říct, že ukončil kariéru v solidní režijní kondici.

Donnerových 16 bloků nedosahuje úrovně jiných bijáků z našeho seznamu, příliš jsme mu však pod čepec nefoukli – poslední filmy slavných režisérů totiž v devíti případech z deseti dosahují zhruba kvality voňavky koupené na ulici od potulného bezdomovce. I Donnerových 16 bloků je tak v konkurenci ostatních podobných filmů přinejhorším jednookým mezi slepými.

03) Oběť

Rejža: Andrej Tarkovsky

Popojedem však směle k obligátnímu artovému příkladu, v tomto případě The Sacrifice od Andreje Tarkovského. Jeden z nejvýznamnějších režisérů dějin (a jeden z klíčových ruských režisérů), dokončil svůj poslední film krátce před úmrtím vlivem rakoviny plic. Tarkovskeho filmografie rozhodně není materiál pro „obyčejného“ mainstreamového diváka – a platí to i tentokrát. Zdejší příběh začíná na narozeniny hlavní postavy, jíž je novinář a filozof, jen aby oslavu přerušily zprávy o vypuknutí třetí světové války.

S posledními filmy velkých režisérů je to těžké. Pomineme-li tvůrce, kteří ještě žijí, nezřídka se stává, že někdejší perfektní fachmani na stará kolena vyplodí... no... mnohem horší snímky. Tarkovsky si však udržel kvalitu až do posledního okamžiku. Nevyhnutelnost režisérova života osudu se tentokrát dokonale (pro nás jako diváky, méně už pro něj) snoubila s duševním stavem autora a výsledkem je pozapomenutá, avšak brilantní derniéra velkého tvůrce.

02) Spalující touha

Rejža: Stanley Kubrick

V roce 1999 se v kinech objevil poslední (a notně kontroverzní) biják velkého Stanleyho Kubricka, dalšího matadora kinematografie 20. století. Stanley se stal průkopníkem v celé řadě technik i žánrů a je jen příhodné, že uměl dělat vlny i nad urnou. Nejenže do svého „romantického dramatu“ Spalující touha obsadil tehdejší manželský pár Toma Cruise a Nicole Kidman, ale navíc jejich filmový vztah natočil tak ostře, že film skoro dostal „pornografický“ rating NC-17.

Uvažte dnešní ekvivalent – představte si, že Daren Aronofsky po svých artových dílech najednou natočí film, v němž spolu Brad Pitt a Angelina Jolie komunikují a souloží tak ostře, až je to skoro označeno za porno! Spalující touha možná nedosahuje úrovně těch nejlepších Stanleyho kousků, v konkurenci jiných posledních snímků dávných velikánů však stále jde o parádní dílo!

01) Tenkrát v Americe

Rejža: Sergio Leone

Sergio Leone v podstatě stvořil žánr jménem „spaghetti western“, jímž se dodnes inspiruje nejen Quentin Tarantino, ale i spousta dalších hollywoodských filmařů. Na stará kolena však přesedlal na gangsterky a natočil v roce 1984 opulentní, víc jak čtyřhodinový (!) biják Tenkrát v Americe, jímž pět let před svou smrtí odešel do filmového důchodu vskutku s grácií.

Snímek zevrubně a osudově ukazuje newyorského mafiána, který kdysi uprchl z města před policií a vrátil se sem po víc jak čtyřech desetiletích. Z westernů si Leone pořád bere lví porci inspirace, podobně detailně a dramaticky prokreslenou životní story nenajdete skoro ani v trilogii Kmotr. Tenkrát v Americe je tak ve všech smyslech slova „filmovým románem“, jehož příprava zabrala 12 let a udělala elegantní tečku za dílem velikána světové kinematografie. Rozloučit se takovým mistrovským dílem je víceméně zázrak!

Akční thriller 16 bloků začíná na Prima COOL ve čtvrtek ve 20:15.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický