2. září 2023 06:00

10 nejlepších filmů o cestování v čase. Viděli jste je všechny?

Cestování časem je vděčným dějovým motivem a tvoří podstatnou část mnoha oblíbených filmů. Patří mezi ně například...

12 opic (Twelve Monkeys, 1995)

Remake krátkometrážního francouzského filmu Rampa patří k nejvýraznějším filmům Terryho Gilliama. Ponurá atmosféra plná groteskních postav a časových paradoxů přeskakuje mezi nepříjemnou současností a beznadějnou postapokalyptickou budoucností. Velkou část kouzla přitom tvoří obsazení tehdejších hereckých hvězd do pro ně netypických rolí – akční hrdina Bruce Willis se představí jako duševně narušený násilník, na jehož už tak křehké psychice si cestování časem vybírá svou daň, slavný hezounek Brad Pitt se naopak zhostil role vyšinutého, hyperaktivního slizáka.

Cesta do pravěku (1955)

Zásadní český film, provázející dětství mnoha z nás, pojednává o partě kluků, které nález podivné jeskyně vyšle na cestu časem do prehistorických dob. Promyšlená animace a design dinosaurů ještě dnes strčí hravě do kapsy ty nejlepší díly Jurského parku.

Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004)

S příchodem Alfonsa Cuaróna dostal Harry Potter výrazně nový kabát, přičemž nové výtvarné pojetí skvěle zapadalo do nového vyprávěcího motivu – cestování časem. Práce s barvami a střihem pomáhá dokreslovat efektní přesuny mezi časovými obdobími, přičemž Hermionina růžová mikina funguje jako výchozí bod pro orientaci mezi jednotlivými přesuny. Zároveň je motiv nenápadně rozprostřený mezi vyprávěním, aby se v předposledním aktu vynořil jako chybějící kus skládačky.

Looper: Nájemný zabiják (Looper, 2012)

Akční thriller Riana Johnsona si s logikou časových paradoxů hlavu neláme, jeho postavy na rovinu říkají, že nemá smysl se jí zabývat. Příběh o gangsterovi, jenž svádí souboj se svým starším já, se vyznačuje stále se měnícím rytmem vyprávění a postupnou variací žánrových konvencí sci-fi, gangsterky a westernu. Navíc diváka stále překvapuje měnícím se rytmem vyprávění a změnou soustředění pozornosti na jiné postavy a nové cíle.

Návrat do budoucnosti (Back to the Future, 1985)

Kultovní komedie Roberta Zemeckise o teenagerovi, jenž málem zabrání vlastnímu zrození, patří k nejoblíbenějším komediím 80. let. Přestože je film hlavně rozpustilou taškařicí, funguje i jako parodie na konvence teenagerských klasik 50. let a většina vtipů vychází právě ze střetu obou dobových mentalit. I díky tomu je film perfektní pro celou rodinu – lidi narozené v padesátých letech i děti osmdesátek.

Osudový dotek (The Butterfly Effect, 2004)

Snaha napravit chyby minulosti může vést k horší budoucnosti. Evan zjistí, že má na první pohled užitečný dar – vrátit se do libovolného momentu svého života, pokud má příslušný záznam v deníku. Rozhodne se tedy vrátit do svého pokaženého dětství a napravit jednotlivé chyby. Každá náprava vyústí v hrůznou budoucnost, v níž trpí on i jeho nejbližší. Nakonec přijde na to, že aby jeho nejbližší dosáhli štěstí, musí obětovat své vlastní.

Terminátor (The Terminator, 1984)

Nenápadný béčkový horor, jenž vyústil v jednu z nejkultovnějších franšíz, opírá svou premisu o podivný časový paradox, kdy děsivý kyborg přicestuje z budoucnosti zabránit zrození svého nepřítele, čímž jeho zrození prakticky zajistí. Nízkorozpočtový akční nářez, sázející na bezchybnou akci, solidní body horror a funkční romantickou linku se stal zaslouženým hitem a vysloužil si dodnes nepřekonaný druhý díl.

Timecop (1994)

Jeden z nejpodivnějších filmů Jeana-Claudea Van Dammea (a to už něco vypovídá) pracuje s konceptem časové policie, která řeší zločiny související s cestováním v čase. Hlavní hrdina, sám příslušník jednotky, je na stopě velkého spiknutí, jež souvisí s jeho dávnou osobní tragédií. Nutnost pomstít/zachránit zavražděnou manželku přitom představuje jakýsi uzavřený okruh vyprávění, které hrdinu v klimaxu zavádí do stejného časového úseku, v němž film začal.

Zítra vstanu a opařím se čajem (1977)

Dynamická sci-fi komedie zachycuje identické dvojče pilota výletního stroje času, jež slouží bývalým nacistům. Komedie plná omylů rozvíjí svou dynamiku na základě promyšlených plánů a nečekaných zádrhelů a záměn a zároveň je dobrodružným příběhem, kdy se z ušlápnutého hlavního hrdiny postupně stává sebejistý tvrďák. Žánr sci-fi se v české kinematografii objevoval většinou jen ve formě komedií či parodií, přitom ale snímek dokáže vytěžit motiv na maximu.

Zdroj: Autorský text

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný