6 nejambicióznějších sci-fi filmů 21. století: Od Počátku k Interstellaru
Viděli jste všechny mohutné podívané, které po divákovi vyžadovaly spoustu přemýšlení?
V neděli ve 20.00 vás na COOLu čeká epická sci-fi Atlas mraků. Při pohledu na desítky zdejších postav, které zalidňují šest různých dějových linií zasazených od 18. do 25. století, leckomu spadne čelist až na zem. Atlas mraku je historická fikce stejně jako thriller, sci-fi nebo romance (záleží na aktuálním dění), což z něj činí jeden z nejplodnějších sci-fi filmů tohoto století. Jaké má ale konkurenty?
06) Potomci lidí
Dodnes není při pohledu na Potomky lidí jasné, nakolik jde vlastně o sci-fi a nakolik o realitu. Biják o tom, že se lidé stali neplodnými, má onu neplodnost vlastně jako jedinou nereálnou část zápletky. Hlavní hrdinové tu sice nějak řeší možnost, že existuje léčba, což je motorem zápletky - v drtivé většině obrazů filmu je to ale zcela šumák. Film vlastně tuhle dějovou linku ani explicitně nevyřeší. Potomci lidí jsou totiž především post-apokalyptická dystopie maskovaná za sci-fi, v níž je člověk člověku vlkem, ale zcela jiným způsobem, než je v postapokalypsách běžné. Všechno vypadá jednoduše jako vyeskalování dnešních konfliktů - terorismus na jedné straně, policejní stát na straně druhé. Migrace, enviromentální problémy, občanská válka - nemlich všechny "škaredší" prvky dnešní reality Potomci lidí vyšroubovali na 120 procent a zasadili je pár let do budoucnosti. Do budoucnosti, která se v příští dekádě klidně může blížit realitě...
Potomci lidí Zdroj: Universal Studios
05) Minority Report
Trochu podobně je na tom Minority Report od Stevena Spielberga. Stále je tu samozřejmě futuristická budoucnost, kde se zavírá za predikované trestné činy, a nechybí ani hologramy nebo samořídící auta. Je však otázkou, zdali na podobné věci opravdu budeme čekat až do roku 2052, kdy se film odehrává. Ať už totiž jde o autonomní mašiny nebo personalizovanou reklamu, obojí se buď do naší reality brzy přiřítí, anebo to tu už dávno je. K tomu je nutno připočíst predikci zločinů. Nikoliv skrze mutanty předpovídající budoucnost, ale skrze počítače lze něco podobného také čekat dříve než za tři dekády. Minority Report tak brzy možná bude považováno za kousek prorocké fikce!
Minority Report Zdroj: Dreamworks
04) Počátek
Oproti jiným bijákům v okolí je Počátek dost možná nejméně ambiciózní co se týče nějaké společenskovědní predikce budoucnosti lidstva. Ale jen na první pohled! Počátek je totiž jeden z nejlepších, ne-li zatím vůbec nejlepší kyberpunkový film tohoto století. Je to paradoxní, protože v něm nejsou žádné implantáty ani neony v duchu Blade Runnera. Příběh o sdílení snů a různých časových rovinách "simulované" reality je však ve skutečnosti kyberpunk jako bič, a skrze korporátní souboje i nejasnou povahu reality ve finální scéně jasně drtí většinu konkurentů ve svém žánru.
Počátek Zdroj: Warner Bros.
03) Úsvit planety opic
Jestli lze mezi sci-fi bijáky tohoto století najít jeden skutečný epos, pak je to opičí trilogie. V rámci její reprezentace vybíráme její prostřední díl - ačkoliv celek funguje nejlépe pohromadě. Tentokrát není ústřední motiv trilogie příliš metafyzický. Lidé jsou svině, opice je nahrazují, z opic se v průběhu toho také stanou svině. Šok! To vše je ale lemováno dramatickým dějem tak hutným, že by se dal krájet. V první řadě tu lidé umírají jako na běžícím páse - a to především hlavní lidské postavy. Dává to smysl, protože "skutečnou" hlavní postavou trilogie je opičák Caesar. Což je další ambiciózní prvek - zamyslete se, v jakém jiném drahém hollywoodském filmu nehrál hlavní roli člověk. A neříkejte Avatar, protože Jake Sully jako modrásek rozhodně nezačal!
Úsvit planety opic Zdroj: 20th Century Fox
02) Atlas mraků
Objektivně vzato má Atlas mraků mezi filmy okolo dozajista největší ambice. Snímek rozkládající se v šesti různých historických obdobích, včetně dvou (až tří) futuristických, se nesnaží o nic menšího než o stopování kořenů násilí v lidské kultuře a společnosti - ale stejně tak i kořenů naděje. Vzhledem k asi milionu různých postav (ačkoliv řada herců hraje víc lidí) a prolínání linii je Atlas mraků pro mnohé nepřekousnutelně složitý. Kdo se mu však poddá, a navíc má načtenou třeba i knižní předlohu, ten může ve výsledku zažít skutečnou uměleckou katarzi, jíž nám dnes zábavné bijáky příliš nevyvolávají. I přesto však musí Atlas mraků udělat krok dozadu ještě za jedním filmem!
Atlas mraků Zdroj: Warner Bros. Pictures
01) Interstellar
Dost možná největší sci-fi film posledních dvou dekád je však přímo i nepřímo Nolanův Interstellar. Jasně, tomuhle bijáku leckdo zazlívá horší poslední třetinu nebo méně logický děj. Interstellar si však bere na paškál obří story o opuštění planety Země, přesídlení na jiný svět a nadhazuje skutečný pohled na hvězdné zítřky lidstva - pokud tedy vyhrajeme náš evoluční zápas. To nejsou malé cíle, do mixu však film navíc vkládá reflexi klimatických změn anebo bizarní jevy časové dilatace. To je vážně pořádný krajíc, až je ve finále s podivem, že film dává smysl alespoň tak, jak smysl dává. Dejte na naše slova - Interstellar není perfektní, ale právě proto bude tenhle biják ještě hodně dlouho inspirovat celé generace filmařů!
Interstellar Zdroj: Warner Bros.
Atlas mraků začíná na Prima COOL v neděli ve 20.00.