19. května 2023 15:40

Parádní návrat Indiana Jonese? První recenze pátého dílu nadšením moc nehýří

Nový český trailer filmu Indiana Jones a nástroj osudu

Harrison Ford se dočkal při slavnostní premiéře v Cannes vřelého uvítání. Jeho nový film už si takový jásot nevysloužil.

Přesně patnáct let po premiéře čtyřky, která se taky představila na festivalu v Cannes, mohli první diváci vidět definitivně poslední dobrodružství Indiana Jonese ve filmu s podtitulem nástroj osudu. První recenze však nejsou moc povzbudivé, přestože uznávají, že osmdesátiletý Harrison Ford vklouznul do své ikonické role s nenucenou samozřejmostí.

Režisérem filmu poprvé není slavný Steven Spielberg. Vystřídal ho James Mangold (Logan: Wolverine, Le Mans '66), což ale nevedlo zdaleka k takovému osvěžení, jak slibovaly solidně vypadající trailery. Rotten Tomatoes hlásí zdrcujících 33% pozitivních recenzí, lépe je na tom film na Metacritic s ratingem 51/100, což je však pořád nejméně z celé série. Jednička tam totiž nasbírala 85, dvojka 57, trojka 65 a čtyřka také 65.

Film zatím viděli jen náročnější z kritiků navštěvující přehlídku v Cannes a je tedy možné, že až se film dostane k většímu počtu novinářů, půjde průměrné hodnocení nahoru. Bohužel výběr slov, které kritici používají, nezní moc povzbudivě. Novinka podle nich působí nuceně, unaveně a vlastně dost zbytečně. Odkaz Indiany Jonese příliš neobohacuje a podobně jako čtvrtý díl spíš jen ždíme z fanoušků nostalgické pocity.

„Velký a bombastický film sice servíruje všechny nezbytné ingredience, ale nikdy nepůsobí, že by mu to dělalo nějakou radost, a to přestože John Williams svou hudbou tvrdě maká na tom, aby v divácích aktivoval všechna centra nostalgie a přesvědčil je o tom, že jde o vážně divokou jízdu,“ konstatuje prestižní Hollywood Reporter.

Hlavním problémem filmu je podle většiny recenzí právě šílené tempo s absencí atmosféry. Režisér Mangold se snaží dát divákům maximum atrakcí a zároveň je překvapovat, ale výsledkem je překombinovaný a s postupující dobou takřka dvouapůlhodinové stopáže čím dál únavnější řetězec uspěchaných scén, v nichž vtipy nedostávají dost času na to, aby stihly zarezonovat.... a herci často jen drmolí repliky. Odskákali to Phoebe Waller-Bridge, Tobey Jones, Antonio Banderas i Mads Mikkelsen. Taky návrat Johna Rhyse-Daviese do role Sallaha prý působí nevyužitě.

Z celého filmu pak čiší umělost – od pasáží s digitálně omlazeným Fordem až po většinu přebarvených CGI scenérií. Právě spoléhání se na praktické a často i dost nedokonale vypadající efekty (a inspirace béčkovými dobrodružnými filmy a groteskami minulosti) přitom byly podle recenze BBC součástí kouzla původní trilogie: „Nemá to vtip, šťávu ani drzost. Scénář psali čtyři lidé a nebyli ani schopní vymyslet něco cool, co by mohl Indy provést se svým bičem.“

Několik recenzí alespoň konstatuje, že je film lepší než kontroverzní čtyřka, která byla rovněž kritizována za svou umělost. Empire dal pochvalných 4/5 a vyzdvihnul třeba chemii mezi Fordem jako náladovým a světem unaveným Indym a představitelkou jeho vychytralé a cynicky prostořeké kmotřenky Phoebe Waller-Bridge.

Empire upozorňuje taky na hodně přepálené finále, vedle něhož vypadá i závěr čtyřky dost usedle: „Ujeté vyvrcholení filmu asi rozdělí dost diváků, ale když ho budete ochotní přijmout, dojde vám, že jde vlastně o dobře padnoucí rozloučení s oblíbeným filmovým vykradačem hrobek.“