7. března 2016 14:30

3 důvody, proč komiksovky od Marvelu navždy změnily filmový byznys

Hulk - upoutávka

Před Hulkem si dáme kapku historie.

Jako posel minulosti přidusá v neděli večer na Prima COOL superhrdina Hulk ve filmu z roku 2003. Tedy dávno před příchodem filmového seriálu nejen s Hulkem, ale i Iron Manem, Kapitánem Amerikou a asi miliardou dalších postav. Filmový Hulk je díky svému osamocení zajímavým reliktem historie. Úspěch Marvelu na poli kinematografie však není jenom dobrou zprávou pro tamní účetní – existují i tři dobré důvody, proč marvelovky změní svět filmu navždy.

Všichni budou točit filmové seriály

Může se to zdát být samozřejmé, ale neměli bychom ignorovat nejočividnější změnu ve filmařině – skutečnost, že ostatní studia budou kopírovat koncept filmového seriálu ve sdíleném univerzu na způsob Marvelu. Filmový byznys takhle funguje odjakživa. Objeví se pár populárních westernů? Bam! Najednou točí westerny všichni. Arnie rozdá stylově rány v jednom filmu? Bác! Hnedle vzniká celá vlna akčňáků...

Příklady jsou už dobře vidět – jak Star Wars, tak i konkurence z dílny DC Comics začaly rozjíždět více filmů ve sdíleném vesmíru. Amazing Spider-Man se snažil o to samé, jeho vesmír ale umřel po dvou filmech. Přesto se o filmový seriál pokusí ještě řada značek.

Jasně, všichni chceme vidět více pořadů z dobře známého prostředí. Všichni chceme "více dobrého"! Jenže když se studia zaměří primárně na vytváření vlastních filmových světů, ubude unikátních látek. A nejsmutnější je na tom to, že to vlastně nikomu z nás příliš nevadí…

... jenže nikomu to (asi) nepůjde tak dobře

Absence původních látek a přemíra seriálů ale ještě neznamená, že se dočkáme zlatého věku kvalitních superfilmů. Stejně jako má Hollywood tradici v kopírování, taktéž má tradici v nepochopení, co bylo důvodem kvality u inspiračního zdroje.

Ďábel se totiž ukrývá v detailech – jen se podívejte, kolika kopií se dočkal Vetřelec, a zároveň se zamyslete nad tím, proč si žádnou z nich vlastně moc dobře nepamatujete. Opět to lze vidět na neúspěchu Amazing Spider-Mana nebo kritice DC Comics filmů. Jak totiž studia přicházejí s novými úhly k dojení své série, často ignorují primární důvody úspěchu předlohy.

A tak zatímco Superman vs. Batman působí dojmem deprese, která je alespoň v protikladu s barevností a bujarostí marvelovek, loňská Fantastická čtyřka si nedokázala vybrat fazónu a krutě pohořela. Díky snaze o vlastní sérii však studiové nemusí nutně skončit u jednoho failu, nýbrž u snahy o opakování téže chyby pořád dokola. Snad někdo někdy vytvoří vlastní série, které bude stát na vlastních nohou, ale to budou spíše výjimky z pravidla.

Filmy budou daleko fantasknější

Skoro se nám to nechce brát jako zápor, takže to berte spíše jako konstatování: čím více se osvědčí únikové látky, tím méně budou vznikat seriózní filmy. Jasně, srdceryvná autentická dramata jen tak nevymizí. Ale půjde do nich pravděpodobně méně peněz, protože jistějším výdělkem budou sci-fi, komiksárny a fantasy.

Znovu platí, že zatímco u jednoho filmu kopírujícího Pána prstenů nebo Stmívání to v minulosti šlo přežít, filmový seriál potřebuje řádově více pozornosti a zdrojů. Již dnes jsou dramata často odsunuta na televizní kolej a tento trend bude zřejmě pokračovat – alespoň dokud stejné tendence neovládnou i televizi. Možná si pak filmy a televize vymění roli s hrami a příští Perníkoví tátové nebo Dexteři budou toliko interaktivní – ve filmové branži pro ně totiž nebude prostoru.

Filmové seriály jsou dnes zkrátka tím, čím byly remaky dekádu nazpět – a z toho si můžete vyvodit, že ne každý trend musí nutně být tím nejlepším nápadem pod sluncem. Nebude to apokalypsa, ale ani na to každý z diváků nebude nutně vzpomínat v dobrém.

A na počátku toho všeho stál i Hulk z roku 2003. Nakoukněte s ním do jiných časů na COOLu už v neděli večer ve 20.00.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný