Mazda chystá spalovací motory čistší než elektromobily

Auto spalující benzín a čistší než elektromobil? To zní jako naprostý nesmysl. Jenže není. Když se do toho započítá i výroba a doprava elektřiny a benzínu, vyjdou překvapivá čísla.
Mazda Furai

Japonská Mazda jde zcela proti proudu současného trendu snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel. Mazda nechává objemnější motory stejně objemné, jen přizpůsobuje techniku. Její motory Skyactiv tak mají ještě nižší spotřebu než nízkoobjemové u jiných značek. Jen se podívejte na sobotní díl, kde jsme srovnávali Mazdu 6 a Opel Insignia). Spotřeba klesá velmi rychle k hranici naftových motorů a emise už leckdy i lepší.

Ale Mazda chce jít ještě dál. Její nové motory Skyactiv-G budou totiž opravu unikátní. Nepůjde ani tak o zážehové nebo vznětové motory. O tom se už prakticky bavit nemůžeme. Ale vstřikovat se bude benzín, ovšem zážeh bude proveden stlačením jako u nafťáku (vzpomínáte si na koncept Mercedesu F700 DiesOtto?). Kompresní poměr u tohoto benzínového agregátu bude kolem 18:1! Emise by měly být kolem 80 g/km CO2. není to žádná velká pecka, říkáte? Jak se může tohle rovnat elektromobilům? No tak si uvědomte, že tohle číslo není jen tak nějaké kouzelní s laboratorními spotřebami a emisemi, jak to ukazují mnohé jiné značky. Do této cifry jsou už započítány i emise z výroby a distribuce benzínu!

Ale to není všechno. Další vývojový stupeň by měl dojít tak daleko, že emise klesnou na hodnotu 50 g/km. To by měly být motory, které vloží do svého cyklu i hybridní soustrojí. A těch 50 g/km CO2 už je hodnota srovnatelná s plug-in elektromobily, které se sice tváří pekelně ekologicky, ale jen do té doby, než se někdo začne zajímat, kde tu elektřinu vyrobili.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama