Dejte si nohy nahoru v Rinspeedu

Autonomní auta. Tohle slovní spojení si zapamatujte. Bude se čím dál více používat. Už to začalo. Už se tu prohání DARPA vozy, Google car a také autonomní Nissan Leaf. A teď vám představíme Rinspeed XchangE.
Rinspeed XchangE
Rinspeed XchangE
Rinspeed

Frank M. Rinderknecht je vizionář. Jeho firma Rinspeed už představila kdejakou bláznivinu – třeba auoponorku nebo vodní autokatamarán. Jeho vize ale stále více směřují od designérských hračiček k vizionářským technologickým projektům. K něčemu, co se nenosí. K něčemu, co se nosit bude. A nedělá to sám. Jeho auta jsou čím dál více výkladní skříní futuristických technologií špičkových firem ve svém oboru.

Rinspeed tak představil XchangE jen několik dní před zahájením autosalonu v Ženevě, kde se tohle auto ukáže pěkně zostra. Uvidíte v něm představení těchto firem:

 

  • Auto samotné je elektromobil Tesla S upravené společnostmi 4erC a ESORO.
  • Každá sedačka je ukázkou dokonalosti ergonomie a nastavitelnosti ve dvaceti směrech (je to světový rekord) od specialisty na medicínskou protetiku Otto Bock Mobility Solutions
  • Volant s rozpoznáváním rukou na volantu je dílem TRW
  • Multifunkční displej s variabilním zobrazováním a bionickým designem pochází od Georg Fischer Automotive.
  • Volant se po sejmutí rukou může přesunout doprostřed, kde nikomu nevadí. Za to může řízení „po drátě“ nové generace od Swabian Company Paravan.
  • Infotaiment je od Harmanu
  • Předávání informací ve voze I mimo něj (například na Cloud) je zprostředkováno sítí LTE od Deutsche Telecom.
  • Průhledná revoluční střecha Plexiglass pochází od Evonik Industries. Její barva se mění ve spektru duhy s dopadem slunce na povrch.
  • LED technologie do celého interiéru (například pro ambientní osvětlení) dodává Swiss Company Weidmann Plastics Technology.
  • Díly na karoserii pak odborníci na karbon Mansory a Evonic chemicals.
  • A tak dál…

Ale pojďme si auto představit podrobně. Jde o vůz, který by nemusel být tak unikátní, kdyby… Vlastně je unikátní stale. Už třeba usednutí za Volant znamená, že auto žije. Zjistí z vašich otisků, kdo jste, jaké mate nastavení a vše vám přizpůsobí. Vůz je elektromobil, takže nepotřebuje žádné velké startování – chytnete Volant do ruky a je vše připraveno. Rozsvítí je například informační panel, který prochází středem přístrojové desky a je 1,2 metru dlouhý. Tady je všechno. Navigace, informace, výstrahy.

Vůz se rozjíždí. Vy zjišťujete, že pohodlné sedačky se dají nastavit neuvěřitelným způsobem. Dokonce se dokážou otočit do protisměru. To není nic divného, vždyť to má i kdejaký Transporter. Jenže tady se otáčí i sedadlo řidiče, a to rovnou za jízdy. Stačí nastavit navigaci a přenechat řízení na autě. Vůz se řídí navigačními daty i informacemi z ostatních vozidel na trati. Čím více vozů s podobným systémem, tím více se jich najednou domlouvá a tím přesnější jsou informace o cestě. Také se tu samozřejmě objevují standardní hlídače okolí vozu.

A když už auto jede samo, odsunete volant do středové polohy a můžete se dívat na displej před sebou. Nebo si otočíte sedadlo a pohodlně si odložíte nohy na sedadla zadní. Pustíte si ohromnou televizi v zadní části, která je navíc napojená na internet. Můžete si pustit film nebo surfovat. Můžete tu řídit konference. Můžete tu odpočívat nad pitím z baru. Prostě pohoda.

Samozřejmě, že tohle auto není na prodej. Je drahé. Je to ukázka toho, co je možné do auta dát. Tak třeba za volantem je velký skleněný globus. K čemu? Jsou na něm upevněné hodinky od jednoho z nejdražších švýcarských hodinářů Carl F. Bucherera. Když se auto zastaví a vy necháte hodinky v autě, elektromotor s globem otáčí tak, aby se hodinky samy natahovaly a nezastavily se. Neuvěřitelné, co?

 

A mimochodem – ve středovém tunelu je kávovar.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama