Hračky pro chlapy Jamese Maye - Obrázek 14

Hračky Jamese Maye III

O pořadu

James připomíná veledílo z poslední série – model letounu Spitfire v měřítku 1:1. Letadlo by ale mělo být schopné létat a Jamese napadl další projekt, ve kterém už bude model, i když významně menší, létat. Z Bílých útesů v Doveru se chce dostat se zmenšeninou vlastního kluzáku do Francie, která je vzdálena 35 km. S kolegy se tedy pouští do stavby a testování modelů, ideální tvar použijí z letounu Slingsby Swallow. Podle jeho plánů vytvoří z balzy veliký model s rozpětím okolo 2 metrů, který testují. Výsledek je po drobných úpravách výborný, ale aby letoun doletěl až do Francie, musel by ulétnout asi dvacetinásobek! Teoreticky by se toho dalo dosáhnout vyhozením z mnohem větší výšky, James hovoří o horkovzdušném balonu. Pokud bude počasí pro, mohlo by se vše vydařit. Testování v tunelu však ukazuje, že aerodynamika není dostačující a James se musí poohlížet jinde. Na pomoc přicházejí studenti i odborníci, úkolem je vytvořit nové křídlo, jehož klouzavost bude alespoň 20:1, nyní je 14:1, letoun tedy na 14 metrech o jeden klesne. Mladí vědci tvoří v počítači křídlo, které by mělo dosahovat klouzavosti 29,3. Tu sníží váha a odpor trupu, a tím bychom se měli pohybovat okolo zmíněných 20:1. Při vyhození z výšky 2 a půl km by mělo vše dobře dopadnout. O to, aby se letadlo nezatoulalo, se postará miniaturní komplikovaný autopilot, který bude ovládat směrovky. Vznikají křídla, trup a ocas, propracované dílo je hotové za několik dní. Nový Slingsby Swallow má rozpětí asi 4 metry a je připraven na splnění poslání. Když se chce James a jeho tým pustit do pokusu o rekord, zastavují je přísné podmínky z francouzské strany a oni nakonec musí použít jiný kanál, který je stejně dlouhý/široký a končí pobřežím Walesu. Start proběhne z vrtulníku, ze kterého také bude celá akce natáčena. To ale vyžaduje opatření, aby model po vypuštění nevtáhla vrtule, a tak Sim vytváří jakousi bednu s dutým dnem, kde drží letoun elektromagnet. Zkouška systému proběhne s prvním prototypem letounu a zavěšená bedna se osvědčí na výbornou. Vše je tedy podle plánu připraveno a tým se pouští do hlavního projektu a pokusu o rekord. Počasí je nepříliš příznivé, ale dlouho plánovaný pokus se zrušit nedá. Kluzák je přichycen do bedny pod vrtulníkem, který stoupá do 2 a půl km výšky. James s týmem se přemísťuje do člunu, odkud budou let pozorovat. Problémy dělá počasí a mraky, kvůli kterým je nakonec letoun vypuštěn z výšky pouhých 880 m. Aby toho nebylo málo, ze začátku vypovídá autopilot službu, a kluzák tak neletí přes moře. Později, když konečně nabere správný směr, už je moc nízko a James ho vyzdvihuje z moře 4 km od pobřeží. Zbývalo tedy ještě více než 30! Tým se však nenechá odradit a druhý den, kdy je ideální viditelnost, je tu další pokus. Kvůli větru znovu mění plán cesty, která bude mít start v Ilfracombe a cíl na ostrově Lundy, vzdálenost je téměř stejná. Helikoptéra vypouští kluzák z impozantní výšky 3 km, po 3 km vzdálenosti letoun klesl pouze o 300 m. Vše tedy vychází podle plánu, autopilot tentokrát funguje na výbornou. Kluzák má u ostrova Lundy pohodlnou 600metrovou (nad mořem 700 m) rezervu a James s týmem si užívají pohled na své dílo. Letoun je nastaven na přistání na opuštěném ostrově, a tak vítězně krouží, dokud neztratí výšku. Asi hodinu po vypuštění Swallow přistává. Jamesovým příchodem ke kluzáku a úspěšným splněním odvážného projektu pořad končí.