První elektrická Škoda podrobně. Vše o Vision E

Už tento týden představí Škoda svůj první moderní elektromobil. Stane se tak na autosalonu v Šanghaji, kde se vůbec poprvé živě ukáže koncept Vision E. Jeho produkční podoba dorazí na trh za tři roky.
Elegantní koncept Škoda Vision E.
Elegantní koncept Škoda Vision E.
Škoda Auto

Není žádná pochybnost o tom, že elektromobily budou v našich životech hrát každým rokem větší roli. Vjezd automobilů se spalovacími motory postupně omezují města v Německu, Británii, Itálii, Švédsku, Norsku a dalších zemích. A chystané emisní limity v Evropě jsou pro příští desetiletí nastaveny tak, že konvečními metodami jich už nelze dosáhnout. Splnit je automobilky dokáží pouze s pomocí širokého využití elektrombilů.

Velmi dobře to ví i koncern Volkswagen, majitel Škody. Za méně než deset let má být každá čtvrtá nebo dokonce každá třetí prodaná Škoda elektrická a tomu musí odpovídat také nabídka modelů. Koncept Vision E je tak jen první krok z mnoha.

Elektrická budoucnost Škody

  • 2017 – představení konceptu Vision E
  • 2019 – uvedení modelu Superb ve verzi plug-in hybrid
  • 2020 – uvedení prvního plně elektrického modelu na trh
  • 2020 – 8 % škodovek prodaných v Evropě bude pohánět elektřina
  • 2025 – 5 elektrických modelů různých segmentů v nabídce
  • 2025 – každá čtvrtá Škoda prodaná v Evropě bude elektrická, v Číně každá třetí
  • 2030 – postupný nástup plně autonomního řízení do běžného života

Škoda podle všeho bude chtít i u elektrických modelů zachovat své hlavní přednosti tak, aby to byly typické škodovky. Nabídnou proto velký prostor pro lidi i zavazadla, rozumnou cenu ve srovnání s konkurencí, dobrou výbavu a charakteristický design. To všechno zosobňuje i koncept Vision E.

Vision E v číslech

  • dva elektromotory o systémovém výkonu 225 kW
  • pohon všech čtyř kol
  • dojezd až 500 kilometrů
  • dobití na 80 % za 30 minut
  • maximální rychlost 180 km/h
  • délka 4645 mm, šířka 1917 mm, výška 1550 mm, rozvor 2850 mm
  • technologická platforma MEB
  • autonomní řízení úrovně 3

Základní charakteristiky by měly být v podstatě shodné s produkčním modelem, který se představí za tři roky. Řada prvků se však stále ladí - reakce zákazníků na koncept například rozhodně o tom, zda vůz nakonec dostane charakteristickou čelní masku, přestože už jí k chlazení nepotřebuje. Zatímco v elektromobilům zaslíbené Číně se odvážným futuristickým designem každý rád pochlubí, v Evropě dáváme přednost nenápadnosti.

Velkou výhodou elektromobilu je zcela rovná podlaha, absence středového tunelu, relativně nízké těžiště díky bateriím pod podlahou a široký rozvor díky prostorově nenáročnému pohonu. To Škodě hraje do karet, protože tak může zdůraznit svoje zaměření na prostornost, praktičnost a variabilitu interiéru.

Vychytávky na palubě

Zvenku zaujme výrazně tvarovaná kapota, plynule klesající linie střechy připomínající kupé, chybějící B sloupek nebo příď s pásem LED světel po celé šířce vozu. Dveře se otevírají protiběžně a dění kolem vozu přenáší do interiéru kamery, proto koncept nemá zpětná zrcátka. Všechna samostatná sedadla jsou otočná o 20° pro snadné nastupování a vystupování a mají mírně zvýšenou pozici.

K dispozici je hned několik dotykových obrazovek pro řidiče a spolujezdce, centrální dotyková obrazovka uprostřed přístrojové desky a phoneboxy ve výplních dveří. Vůz také nabízí asistent pro jízdu v kolonách, autopilota pro jízdu po dálnici nebo parkovacího autopilota. Ovládání je možné hlasem i gesty. Cestující určitě ocení bezdotykové nabíjení telefonů skrze indukční desku v podlaze, WiFi hotspot nebo špičkový infotainment.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama