4. srpna 2016 13:12

7 HER s nejlepší atmosférou, které vás vtáhnou do svého světa a už nepustí!

Následující klenoty vám dají pocit, že jste se ocitli v úplně jiné magické realitě.

Co přesně zdobí hry s vynikající atmosférou? Není to zdaleka jenom perfektní grafika, i když na ní z velké části záleží. Jde o výživný koktejl, na kterém se podílí výtvarníci, architekti herní mapy, designéři světelných a dalších efektů. A pak je tady taky zvuková stránka - soundtrack a zvukový design. A když zvládnete tohle všechno, ale nefunguje příběh nebo herní mechaniky, padá atmosféra okamžitě dolů.

Atmosféra je cosi nepopsatelného - dává vám pocit, že uměle vytvořený svět zdaleka překračuje hranice toho, co se před vámi odehrává na obrazovce. Že jste skutečně TAM. Vybrali jsme herní klenoty, které vás tímhle pocitem nakrmí.

Journey

Tahle dnes už kultovní hra může složit jako čítanka, jak se dělá herní atmosféra. Mezi hráče a svět nestaví žádné překážky v podobě herního rozhraní nebo zevrubného vysvětlování. Na všechno si přijdete sami až na cestě tajuplným pouštním světem. Journey není o výzvách, ale o pocitu, který ve vás probudí.

Alien: Isolation

Mistrovské převedení filmové předlohy do hry. Autoři z Creative Assembly dostali od studia Fox tři terabajty dat z produkce prvního Vetřelce - fotky kostýmů, concept arty, plánky kulis a architektury, fotky a videa ze zákulisí nebo zvukové efekty. Mravenčí prací dosáhli svého - hráč má opravdu pocit, jaký zažili už diváci s Ripleyovou na palubě lodi Nostromo, tentokrát však v kůži její dcery...

Bioshock série

Ať už se ocitnete v podvodním městě Rapture nebo naopak v oblačné utopii Columbia, svébytná atmosféra na vás dýchá na každém kroku. Bizarní svět, kde se pokus vytvořit ideální společnost s osvíceným vůdcem zvrhnul ve svůj pravý opak udiví detailním steam-punkovým designem a spoustou drobných libůstek a nápadů, které mu dodávají hloubku. Ken Levine tady rozvedl vyprávěci postupy, které představil světu ve své předchozí revoluční sérii System Shock. Snad proto ani první díl - už téměř dekádu starý - takřka vůbec nezestárnul.

Fallout série

Řeč je hlavně o prvních dvou dílech, protože přes svou nespornou kvalitu nedokázala 3D pokračování z dílny Bethesdy nabídnout takovou atmosféru a tak nekompromisní přístup, jako její předchůdci v izometrické grafice. Hustá výtvarná stylizace, parádní industriálně-ambientní sountrack, bizarní svět plný živoucích (i když často nemrtvých) postav a vybroušených sarkastických dialogů katapultovaly Fallout okamžitě do kategorie klasika!

Inside

Nejnovější kousek v našem výběru od malinkého studia Playdead se v mnohém podobá svému oslavovanému předchůdci Limbo. V jádru jde vlastně o celkem jednoduchou, ale precizně dotaženou plošinovku, která vás vrhne přímo do mrazivého bezčasí, od něhož vás podobně jako ve výše zmíněné Journey nedělí žádné herní rozhraní, nápověda nebo vypravěč. Co se zpočátku tváří jako jakýsi simulátor útěku z internačního tábora nakonec přeroste v bizarní metaforu lidské existence. Spirituální a slovy nepopsatelný zážitek!

Portal 2

Portal byl původně jen jakýmsi přídavkem k souhrnnému vydání Half-Life 2. Už první díl dokázal promyšleným konceptem překročit škatulku 3D logické hry, ale až dvojka téma naplno rozvedla pomocí tajemného příběhu, který stále vzbuzuje touhu zjistit, kdo se za tím vším skrývá. Když se ke geniálnímu level designu a hlavně citu pro sarkastický humor přidají ještě perfektně napsané postavy, jimž vévodí umělá inteligence GLaDOS a popletený rebel Wheatley, je z toho nenápadný kandidát na hru dekády. Portal 2 se nehraje, ten se zažívá.

Zaklínač 3: Divoký hon

V málokterých světech můžete strávit desítky až stovky hodin a stále se tam chtít vracet. A přesně takový se podařilo vybudovat polskému studiu CD Projekt RED. Do té doby se u RPGček nad audiovizuálními kvalitami trochu přivíraly oči, ale na Geraltovi z Rivie se ukázalo, že nádherně vypadající a zároveň komplexní svět lze vybudovat prakticky bez kompromisů, když máte vůli, schopnosti a pořádný rozpočet. Kdo spatřil mlhy nad hradem Kaer Morhen, svítání za věžemi Novigradu, strach z čarodějnic v Křivušských blatech nebo parný den nad vinicemi Toussaintu, moc dobře ví, že je to právě atmosféra, který katapultuje hry na ty nejvyšší příčky...

Souhlasíte s naším výběrem a která hra vám v něm chybí a proč?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný