12. března 2015 14:30

5 virtuálních realit, ve kterých se už brzo ztratíte

Po vlažně přijatém 3D a ignorovaném šermování rukama před obrazovkou nám chtějí nasadit růžové brýle!

Na začátku devadesátých let se nám snažila prodat virtuální realitu obří věc jménem VFX-1. Když jste si ji nasadili, vypadali jste jako lord Helma z Hvězdných válek naruby a vaše páteř se lámala pod vahou záchodové mísy, kterou ostatně ta helma trochu připomínala. Dva miniaturní screeny před očima, integrovaná sluchátka a herní pecka Descent, ve které jste se mohli totálně ztratit. Jestli si někdo z vás tenhle zázrak za tehdejších třicet tisíc korun koupil, tak může jásat a vyrazit na půdu, funkční exempláře této archiválie se dnes dají prodat za několikanásobek.

Už brzy však VFX-1 zbledne vedle svých podstatně mladších bratříčků. Poté, co se vývojáři moderní elektroniky marně snažili lidem do domácností nastěhovat 3D a novou generaci videoherních ovladačů typu Kinect nebo Move, se totiž inovovaná a odlehčená virtuální realita chystá na další útok. Na první pohled se nic moc nezměnilo, ale jakmile si ty nové "helmy" nasadíte, zjistíte, že virtuální blbnutí z filmových sci-fi už je skoro na dosah.

Oculus Rift

Plantážníci z Kickstarteru začali mluvit o virtuální realitě už před pár lety, ještě v době, kdy to po zkušenostech z devadesátých let byl spíš posměšek než příslib jakkoliv funkční budoucnosti. Všichni v té době věřili spíš v augmentovanou realitu Google Glass, prezentovanou ultralehkými brýlemi spojenými s mobilním telefonem. Oculus ovšem sliboval relativně lehké (do půl kila), ačkoliv celkem prostorově výrazné brýle, s podporou herních vývojářů. První se za Oculus postavil John Carmack (Doom, Quake) a na Kickstarteru se povedlo vybrat docela dost peněz na vývoj prvních funkčních prototypů. Oculus se rozjel jako nadšený fandovský projekt a nabral takové obrátky, že ho za dvě miliardy dolarů odkoupil Facebook.

Akvizice umožnila vylepšit hardware (rozlišení 960x1080 pro každé oko), vyřešit problémy s kompatibilitou a hlavně uspíšit vývoj. Oculus Rift by se měl na trh dostat ještě letos a snad nám pomůže ztratit se ve videohrách a ne jen v sociálních sítích. První dojmy herních redaktorů, kteří ho už vyzkoušeli v prototypových verzích, jsou celkem povzbudivé, ale k absolutnímu propojení s virtuálnem samozřejmě povede dlouhá cesta.

Project Morpheus

Sony oznámila svou vlastní virtuální realitu na Game Developers Conference v roce 2014 a na letošním ročníku se pochlubila se svými pokroky. Její systém bude lehoučký a designově vymazlený, bude disponovat vylepšeným Move ovladačem a několika diodami, aby mohla Playstation Eye kamera snímat pozici vaší hlavy a podle toho hýbat se scénou před vámi. Technicky je na tom Morpheus podobně jako Oculus (rozlišení 960x1080 pixelů), ale zvládne sametově plynulých 120 snímků za vteřinu. Sony si ovšem dává na čas a říká, že chce vychytat ergonomii a software. Morpheus se proto na trh podívá až v roce 2016. Ujede mu vlak, nebo se naopak stihne poučit z chyb prvních pionýrů? Uvidíme...

Windows Holographic

Tahle hračka, představená během prezentace Windows 10, je spíše konkurencí Google Glass, než pokusem o virtuální realitu. Když si samostatné bezdrátové brýle od Microsoftu nasadíte, budete moci modelovat v prostoru jako Tony Stark, uvidíte svoje e-maily, excelovské tabulky, powerpointové koláče atd. atd. Microsoft by rád s chytrými holografickými brýlemi přišel na trh co nejdřív, zvlášť když Google se svými Glass trochu vychladl – byly sice přijaty kladně, ale spíš odborníky než veřejností, která obrýlené nositele považovala za exoty nebo rovnou vetřelce. Všichni autoři podobných technologií se chtě nechtě budou muset vypořádat s reakcemi okolí, které si nenechá líbit zásah do svého soukromí. Je ale jen otázka času, než na tuhle hru přistoupíme. Microsoft Holographic budou kompatibilní s PC, tablety i telefony běžícími na Windows 10.

HTC Vive

Společný projekt HTC a herního Valve se v zárodku představil už před rokem, ale finální verzi prezentovalo HTC na mobilním veletrhu jen pár dní před vlastní verzí od Valve, pojmenovanou SteamVR. V zásadě jsou identické. Bezdrátová helma funguje v okolí pěti metrů od vysílače, je prošpikovaná senzory a umí 1280x800 pixelů na jedno oko v 90 snímcích za sekundu. Technicky tedy velmi pěkné a samozřejmě bezdrátově propojitelné nejen s PC v případě Steamu, ale především s mobilem nebo tabletem od HTC. Právě možnost využití jak mobilních aplikací, tak plnokrevných her, se jeví být největším lákadlem.

Samsung Gear VR

Korejský lídr v oblasti mobilních telefonů se nenechal zahanbit a ve stejný den jako HTC představil svou vlastní verzi mobilní virtuální reality. Jedná se o helmu, jejímž displejem je váš vlastní mobilní telefon. Prostě si ho nacvaknete před oči a spustíte ho ve speciálním režimu, kdy nádherně využijete jeho displej s rozlišením 2560x1440 pixelů. Pro každé oko tak dostanete ještě o trochu víc pixelů než u konkurence a samotná helma disponuje hardwarem z Oculus Rift, který Samsungu pomáhal Gear VR vyvíjet. Takže by to vlastně mohlo hezky fungovat. Otázkou je samozřejmě podpora ze strany vývojářů. Na druhou stranu se jedná o plně mobilní a velmi lehké zařízení, momentálně kompatibilní pouze s novými Samsung Galaxy S6 a S6 Edge.

Co vám připadá nejschůdnější?

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný